Legale informatie en kosten

Bij het kopen van een woning in Spanje

Legale Informatie


Legale Informatie En Kosten

Hou er rekening mee dat foto’s op vastgoed advertenties niet altijd de exacte items en lay-out weerspiegelen. Dit betekent dat er op de website of in de brochures info staat die ons werd meegedeeld of gegeven door aannemers en / of eigenaars en welke kan verschillen van de realiteit. De kijkwoning is natuurlijk altijd gemeubeld en beschikt over een volledige ingerichte keuken met keukentoestellen e.d. Wat er echter in de basisprijs inbegrepen is, hangt af van de aannemer of promotor.

Bij ieder bezoek aan een pand en / of kijkwoning, zal aan iedere kandidaat koper, individueel en tot in de detail, worden uitgelegd wat er in het desbetreffende pand al dan niet inbegrepen is.

We kunnen u een goede advocaat in de buurt aanbevelen, of u bent vrij om uw eigen advocaat te kiezen. De door u gekozen advocaat behandelt details zoals de kosten / embargo’s die in het eigendomsregister zijn vastgelegd en tevens bepaalt of de verkoper wettelijk bevoegd is om het onroerend goed te verkopen. De verkoper zal een escritura (eigendomsbewijs) moeten voorleggen ;  informatieverstrekking die aangeeft of het onroerend goed al dan niet met openstaande kosten belast is ; en een bewijs van eigendom, een impuesto de bienes muebles (betaald lokaal onroerendgoedbelastingsbewijs). Als u een stuk grond koopt, moet de verkoper tevens kunnen bewijzen dat er legaal een huis op mag worden gebouwd.

Zodra u een woning hebt gevonden die u wilt kopen, dient u een aanbetaling te doen om de accommodatie van de markt te halen. Het bedrag hangt af van promoter tot promoter en wordt enkel betaald nadat jouw advocaat zegt dat alles wettelijk in orde is. Het contract zal een verplichte einddatum vermelden, alsook een betalingsplan dat door alle partijen en in samenspraak met de advocaat zal worden goedgekeurd.

Om de verkoop te voltooien, hebt u een NIE (Foreigner Identification Number) nodig, deze kan door een gestor (lokale advocaat) voor u worden verkregen.

Als u voor deze laatste stap niet in het land kunt zijn, kan u een volmacht aan een vertrouwenspersoon overhandigen, bij voorkeur aan een advocaat of de makelaar.

Als algemene vuistregel raden we aan dat alle kopers een extra 13 %  toevoegen bovenop de aankoopprijs. Op deze manier zijn alle uitgaven gedekt. De kosten worden als volgt verdeeld:

Het zegelrecht wordt berekend op 10% van de koopprijs, de andere 3 % is voor notariële registratie-  en andere kosten.

Kadasterkosten
Algemene administratie van nieuwe eigendomsbewijzen
Wanneer u land- of garageplaatsen direct bij een bouwer / projectontwikkelaar koopt, kan de aankoop onderworpen zijn aan btw in plaats van aan zegelrechten. De btw wordt normaal gesproken aan 21% in rekening gebracht.  Daarom is het aan te raden om een project (land en huis) samen te kopen . Zodoende worden de belastingen aan 10 % op het totaal berekend i.p.v. 21% op de grond.
Algemene administratie van een nieuwe hypotheekakte indien er een hypotheek nodig is.

Bankonderzoek
Hypotheekafrekening bankkosten
Andere dingen om te overwegen, die ook kosten met zich meebrengen, zijn de volgende:
Eigenschapsenquêtes
Advocaatkosten
Levensverzekering
Huisverzekering
NIE nummers
Bankcommissies
Nieuwe contracten met nutsbedrijven (indien van toepassing)